Samolot myśliwski K3TE

Awatar użytkownika
Ronon Dex Stempel
Posty: 702
Rejestracja: 08 marca 2022, 11:22

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Samolot myśliwski K3TE

Post autor: Ronon Dex »

Zakłady Lotnicze „Ronon Air Tech” od pewnego czasu zastanawiały się nad zaprojektowaniem i wdrożeniem do produkcji nowoczesnego samolotu myśliwskiego, który miałby osiągi znacznie lepsze niż dotychczas użytkowane przez Edelweiss Luftstreitkräfte samoloty dwupłatowe.

Jakiś czas temu usiłowaliśmy zainteresować wojsko naszym dwupłatowym myśliwcem K1DE. Pomimo faktu, że jego osiągi były znacznie lepsze niż używanych obecnie maszyn typu Atlas CF-32/E, nie wzbudził on zainteresowania armii. Wyprodukowano jednak kilka maszyn, które (obsługiwane przez pilotów fabrycznych) w razie wojny będą stanowiły bezpośrednią obronę lotniczą zakładów RAT.

Jednak samoloty dwupłatowe osiągnęły już kres swoich możliwości – ze względu na opór aerodynamiczny jaki generuje dwupłatowa konstrukcja trudno już o polepszenie osiągów samolotu. Rozwiązaniem jest skonstruowanie samolotu w układzie jednopłata, przy czym najkorzystniejszy zarówno aerodynamicznie, jak i pod względem widoczności z kabiny będzie układ dolnopłata.

Jeden taki samolot już powstał… W związku z ogłoszonym konkursem na lekki samolot bombowy u szturmowy mający zastąpić dotychczas używane Atlas CAB-65/E – Zakłady Lotnicze RAT przedstawiły projekt samolotu KB2TE.

Jest to samolot napędzany silnikiem gwiazdowym o dużej mocy… Silniki gwiazdowe pomimo niezaprzeczalnych zalet (prostota i niezawodność oraz ułatwione chłodzenie) mają również pewne wady. Przede wszystkim ich kształt powoduje generowanie sporego oporu aerodynamicznego, który musi być „pokonany” zwiększona mocą silnika. Staje się on przez to większy i cięższy, a co za tym idzie rośnie też masa własna samolotu. Jest to bez większego znaczenia dla samolotów bombowych i szturmowych, ale skonstruowanie niewielkiego myśliwca o wysokich osiągach staje się problematyczne… choć oczywiście nie niemożliwe.

Uznaliśmy, że dla nowego nowego myśliwca, który w zamyśle ma dysponować wysoką prędkością i dobrą manewrowością najlepszy będzie silnik rzędowy i odpowiednio korzystne aerodynamicznie ukształtowanie kadłuba. Zakłady RAT specjalizowały się w Edelweiss raczej w samolotach z silnikami gwiazdowymi i takie (poza jedną lekka maszyną cywilną) dotychczas tutaj produkowaliśmy. Tym samym produkowane i rozwijane były w zdecydowanej większości silniki gwiazdowe.

Chcąc nieco przyspieszyć konstruowanie nowej maszyny postanowiliśmy nabyć odpowiedni silnik rzędowy w firmie Atlas Aeronautic – Edelweiss. Jednak nasze pismo zapraszające do współpracy pozostało bez odpowiedzi....

W związku z tym zwróciliśmy się o współpracę w tej materii do Ronon Dex Werke oraz „przekopaliśmy” nasze archiwa… Co prawda Ronon Air Tech w Edelweiss działa stosunkowo krótko, ale nasza firma istnieje od 2014 i produkowała wiele różnych statków powietrznych dla różnorakich odbiorców.

W 2019 produkowaliśmy na potrzeby gwardii lennych i regionalnych w Republice Bialeńskiej samolot F-438, którego wcześniejsza odmiana F-438M9 używała silnika jaki jest nam potrzebny (późniejsze i wdrożone do seryjnej produkcji maszyny F-438M14 i M15 miały już inne, mocniejsze silniki), a sam samolot, który chcieliśmy wytworzyć w Edelweiss jest w zasadzie tożsamy z F-438M9. Zresztą silnika z tej samej serii (choć o nieco innych parametrach) używano w samolotach F-551M4.

Przekazaliśmy nasze plany do zaprzyjaźnionych Zakładów Ronon Dex Werke – Motorfabrik Edelweiss i otrzymaliśmy produkt, który nawet nieco lepszy (o nieco większej mocy – 1280 kW zamiast planowanych 1000 kW) niż planowaliśmy. W związku w tym musieliśmy nieco zmienić wstępne plany samolotu, nieco wzmocnić konstrukcję i obecnie faktycznie przypomina on bardzo dawny projekt RAT z Republiki Bialeńskiej czyli F-438M9.

Obrazek

Dzięki dostawie trzech pierwszych silników (w tym jeden do prób statycznych) można było przystąpić do wykonania dwóch pierwszych prototypów nowego samolotu, który został oznaczony jako K3TE (myśliwski, typ trzeci, dolnopłat, jednosilnikowy).

Pierwszy prototyp został wykonany jeszcze jako nieuzbrojony… i będzie służył do wykonania prób w locie. Ta maszyna jest oznaczona jako samolot cywilny - a w ramach promocji produktu ubiegamy się się o charakterystyczny kod rejestracyjny czyli OE-K3TE.



Obrazek

Obrazek

Obrazek



Drugi prototyp został już uzbrojony w dwa działka lotnicze kaliber 20 mm i cztery karabiny maszynowe kaliber 7,5 mm. Uzbrojenie zostało skonstruowane w Ronon Dex Werke - Waffenfabrik Edelweiss. Ten samolot został zaopatrzony w oznakowanie wojskowe, ale numer (czarna jedynka) jest fikcyjny… to malowanie ma na celu promocję samolotu dla wojska. Oznakowanie zostało naniesione na maszynę w naturalnym kolorze metalu (tylko przez kabiną pomalowano pas czarną farbą matową, w celu eliminacji odbicia słońca i oślepiania pilota). Jeżeli ten samolot kiedyś trafi do służby w Edelweiss Luftstreitkräfte, to wtedy zostanie zapewne opracowane stosowne malowanie maskujące.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


W dniu dzisiejszym odbyły się pierwsze loty prototypu K3TE…



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


… pierwsze próby były jak najbardziej udane. Samolot okazał się szybki i zwrotny (choć w pierwszych testach jeszcze nie testowano pełnej mocy silnika i maksymalnych prędkości) oraz przyjemny w pilotowaniu. Pewnym mankamentem jest nieco mała stabilność w fazie rozpędzania samolotu do startu… duża moc silnika oraz wydajne 4-łopatowe śmigło powodują zmianę kierunku ruchu podczas rozpędzania maszyny, co pilot musi kontrować pedałami orczyka. Jest to jednak spowodowane momentem obrotowym, którego nie da się uniknąć przy maszynie o małej masie i dużym ciągu śmigła. Zastosowanie odpowiedniej blokady kółka ogonowego powinno nieco poprawić parametry startu.

Opis samolotu:

Samolot jest jednosilnikowym dolnopłatem z pojedynczym usterzeniem pionowym. Napędzany jest silnikiem rzędowym V-12, który jest chłodzony cieczą. Jednomiejscowa kabina jest zamykana oraz dodatkowo zaopatrzona w boczne drzwi dla ułatwienia wsiadania i wysiadania. Podwozie główne chowane hydraulicznie w locie, ze stałym kółkiem ogonowym.

Dane taktyczno-techniczne (przy czym osiągi są na razie obliczeniowe, dokładnie wyjdzie to dopiero na próbach)

Załoga: 1
Długość: 9,47 m
Rozpiętość skrzydeł: 9,9 m
Wysokość: 3,86 m
Powierzchnia nośna: 21,46 m2
Masa własna: 2300 kg
Masa startowa: 3350 kg
Silnik: tłokowy, rzędowy, 12-cylindrowy o mocy 1280 kW (1720 KM)
Śmigło: 4-łopatowe, o zmiennym skoku.

Prędkość maksymalna: ok. 650 km/h (na pułapie 6400 m)

Pułap praktyczny: ok. 12500 m
Zasięg: ok. 1500 km (do przebazowania, ze zbiornikami dodatkowymi i bez amunicji)
Zasięg bojowy: ok. 400 km

Uzbrojenie:
- 2 działka 20 mm
- 4 km 7,5 mm
- przewidywana instalacja wyrzutników bombowych.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zakłady Lotnicze RAT - filia w Edelweiss”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości