Kwestia ustalenia cen produkcji lotniczej.

System gospodarczy ma spowodować, że wszyscy będziemy pływać w mleku kozic z Edelweiss i popijać najlepszymi trunkami winnymi czy chmielnymi z regionu. No cóż, na razie musimy czekać na efekty prac naszych racjonlizatorów.
Awatar użytkownika
Ronon Dex Stempel
Posty: 692
Rejestracja: 08 marca 2022, 11:22

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Kwestia ustalenia cen produkcji lotniczej.

Post autor: Ronon Dex »

W innym temacie poruszono kwestię cen sprzętu lotniczego. Zgodnie z obietnicą wstępne szacunki do dalszych ustaleń... proporcje cen z realowych lat 30-tych... starałem się utrzymać jakieś sensowne proporcje, choć w kwestiach przeliczania walut w tamtych czasach nie jest to proste... ale chyba nie potrzebujemy jakieś dużej precyzji.

Baza wyjściowa to samolot S2DE (taki jaki kupił Oberhaupt) jako 500 punktów cenowych (dalej opisanych jako „pc”).

Ceny silników:
- mały silnik rzędowy, 4 cylindrowy o mocy 80-100 kW = 50 pc
- silnik gwiazdowy 7-cylindrowy o mocy 150-180 kW = 200 pc
- silnik gwiazdowy 7-cylindrowy o mocy 180-220 kW = 220 pc
- silnik gwiazdowy 9-cylindrowy o mocy 700-900 kW = 500 pc
- silnik rzędowy 8-cylindrowy (wraz układem chłodzenia) o mocy 400-500 kW = 600 pc
- silnik rzędowy 12-cylindrowy (wraz układem chłodzenia) o mocy 500-800 kW = 700 pc
- silnik rzędowy 12-cylindrowy (wraz układem chłodzenia) o mocy 800-1200 kW = 800 pc
- silnik rzędowy 12-cylindrowy (wraz układem chłodzenia) o mocy 1200-1500 kW = 900 pc
- silnik gwiazdowy 18-cylindrowy o mocy 1600-2700 kW = 1200 pc

Płatowce:
- lekki samolot szkolny, dwumiejscowy o konstrukcji mieszanej, pokrycie płótnem = 100 pc
- samolot sportowy, dwumiejscowy o konstrukcji mieszanej ze sporą ilością metalu = 180-220 pc
- samolot sportowy, dwumiejscowy o konstrukcji mieszanej z przewagą porycia płóciennego = 100-120 pc
- samolot myśliwski, dwupłatowy o konstrukcji mieszanej z dużym udziałem metalu = 400-500 pc
- samolot myśliwski, jednopłatowy (dolnopłat) o konstrukcji metalowej = 700-800 pc.
- samolot bombowy, średni – jednopłatowy, dwusilnikowy o konstrukcji metalowej = 1000-1200 pc
- samolot komunikacyjny czterosilnikowy "nowoczesny" (w rodzaju Constelation) = 2000-2500 pc

Wyposażenie:
- typowe wyposażenie (awionika) niewielkiego samolotu cywilnego = 30-50 pc
- typowe wyposażenie (awionika) samolotu myśliwskiego = 50-70 pc
- typowe wyposażenie (awionika) dla samolotu bombowego/transportowego = 70-150 pc
- rozbudowane wyposażenie (awionika) samolotu komunikacyjnego = 150-250 pc
- radiostacja lotnicza dla samolotu myśliwskiego = 50 pc
- radiostacja lotnicza dla samolotu bombowego = 100 pc
- radiostacja lotnicza dla samolotu komunikacyjnego (dużego) = 150 pc

Uzbrojenie
- karabin maszynowy 7,5-8 mm z synchronizatorem = 30 pc
- karabin maszynowy 7,5-8 mm bez synchronizatora = 20 pc
- wielkokalibrowy karabin maszynowy 12-13 mm z synchronizatorem = 40 pc
- wielkokalibrowy karabin maszynowy 12-13 mm bez synchronizatora = 30 pc
- działko lotnicze 20 mm z synchronizatorem = 80 pc
- działko lotnicze 20 mm bez synchronizatora = 70 pc
- wyrzutnik bombowy podskrzydłowy = 40 pc
Awatar użytkownika
Joachim Cargalho Stempel
Faktotum
Posty: 3915
Rejestracja: 18 stycznia 2022, 20:21

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Kwestia ustalenia cen produkcji lotniczej.

Post autor: Joachim Cargalho »

Czy w naszych "wirtualiach" potrzebujemy aż takich wyliczeń do opracowania właściwej ceny wyrobu gotowego? Rozumiem oczywiście dobre chęci i szukanie jakiś wzorców w świecie realnym, jednak w tym aspekcie i na ten moment, ciężko jest dywagować na tematy tak szczegółowe. Jak dla mnie, jako producenci sprzętu lotniczego, jak najbardziej mozecie się posiłkować takimi obliczeniami. Jednak to ma Wam sprawiać frajdę. @Albert Fryderyk de Espada już od razu zaznaczył, ze nie chciałby żadnego łańcuszka produkcyjnego i jakby to jest w tym momencie jak najbardziej uzasadnione.

Czy chcemy opierać cenę o ilość śmigieł, czy może lepiej gdy opieramy to na swoim własnym odczuciu - czasie poświęconym na tworzenie dzieła, aktualnym zapotrzebowaniu ekonomicznym sprzedawcy itp. itd.?

Myślę, że powstało mylne wrażenie zapotrzebowania szczegółowego kosztorysu. Uwagi na cennik Alberta dotyczyły raczej docenienia owoców jego pracy. Samoloty są tak dobre, ze jesteśmy gotowi płacić za nie więcej. :D

Natomiast, jeśli ten system Wam odpowiada przy ustalaniu cen, to nie mam tutaj nic do gadania... bo nie mnie decydować za ile Wy chcecie to sprzedawać.
Obrazek
Awatar użytkownika
Ronon Dex Stempel
Posty: 692
Rejestracja: 08 marca 2022, 11:22

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Kwestia ustalenia cen produkcji lotniczej.

Post autor: Ronon Dex »

Joachim Cargalho pisze: 24 października 2022, 19:12 Czy w naszych "wirtualiach" potrzebujemy aż takich wyliczeń do opracowania właściwej ceny wyrobu gotowego?
Nie, nie potrzebujemy... to tylko próba ustalenia pewnych proporcji. Dałem to w detalach tylko dlatego by można było zobaczyć z czego wynikają proporcje i różnice cenowe pomiędzy różnymi samolotami. To materiał pomocniczy...
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Oberhaupt
Posty: 11780
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:34
Lokalizacja: Stadt Edelweiss, Edelweiss

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Kwestia ustalenia cen produkcji lotniczej.

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

Dla mnie by cała zabawa miała sens, to wspólnie możecie bazować na "pewnych ustaleniach" i odnosić się do tych wyliczeń "pc". Chciałbym by ta "rywalizacja rynkowa" była po prostu na jakichś warunkach, trójstronnie akceptowalnych (producent1-producent2-klient). Nie chciałbym by to wyglądało tak, że jeden sprzedaje za 10klubeków, a drugi za 1000 maszynę, która jest potencjalnie zbliżona parametrami...
Jesteście bystrymi ludźmi i zrozumiecie o co mi chodzi.
Ten cennik może być pomocniczy, ale niekoniecznie narzucać wartość. A jak obliczyć przy tym produkcję zagraniczną? Uwzględniać to? Dobra, już nie dokładam sposobów i możliwości, bo to przede wszystkim ma cieszyć wszystkich uczesntików zabawy. Anwet jak np. Ronon zechce sobie wyliczać według tego "kalkulatora" wartosci swoich samolotów, to musimy to uszanować. Nie wszystko musi być przez wszystkich zrozumiałe, ale musimy koegzystować razem i mieć z tego po prostu kolokwialny "fun".



Pamiętam jednak także czasy większej świetnosci mikronacyjnej, kiedy to ludzie chętniej pisali na forach niż grali w głupkowate gierki, których teraz jest mnogo w telefonie. Chodzi mi o to, że jak temat jest źle "ujęty" od początku to się nie sprawdzi. Kiedyś istniało takie państweko Eskwilinia (nota bene bardzo przeze mnie lubiane). Oni mieli rozpisany system produkcyjny np. do produkcji mebli... Dużo pracy przy organizacji zabawy dla innych i zero przygotowania pod popyt i sprzedaż.
(-)Heinz-Werner Grüner
OBERHAUPT EDELWEISS
Obrazek Obrazek ..
ODPOWIEDZ

Wróć do „Gospodarka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość