Maulwurf

Pomysłodawcą i twórcą Fabrik für Boden und Unterirdische Militärfahrzeuge (FBUM) jest Leszek Ebe-Grüner. Powstała 8 lutego 1922 roku i od samego początku dział projektowy skupił się na budowaniu militarnej "potęgi" Doliny. W ruch poszły narzędzia kreślarskie i tym oto sposobem Edelweiss doczekał się właśnych designerów.
Awatar użytkownika
Leszek Ebe-Grüner Stempel
Posty: 348
Rejestracja: 27 stycznia 2022, 20:44

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Edelwagen 1 - samochód pancerny

Post autor: Leszek Ebe-Grüner »

Uwaga! Mamy dla was dobrą wiadomość! A mianowicie są już plany pojazdu podziemnego Maulwurfa!

Jak wiemy mają powstać takie tylko 4 pojazdy podziemne. Dlatego każdy z nich będzie się różniły na starsze i nowsze typy Maulwurfów. Starsze będą miały 2 wiertła i praktycznie ,,będą ślepe" niczym kret. Natomiast nowsze wersje, będzie składać się tylko z 1 wiertła, ale za to jest też możliwość obserwacji z przodu!

No i też ważne. Wszystkie pojazdy, są z widoku z góry(widać środek pojazdu)

A więc tu przedstawiamy Plan Maulwurfa Typ 1933:

Obrazek

Załoga Pojazdu:
-4 Mechaników w pomieszczeniu napędowym
-1 Dowódca w pomieszczeniu dowódczym
-1 Kierowca-Wiertłowy w pomieszczeniu dowódczym

Cel Pojazdu:
-Wiercenie pierwszych tuneli podziemnych
-Następnie cele szkoleniowe

Kolejny to Plan Maulwurfa Typ 1933 Transportowo-Sanitarny:

Obrazek

Załoga Pojazdu:
-4 Mechaników w pomieszczeniu napędowym
-2 Sanitariuszy w pomieszczeniu napędowym
-8 Żołnierzy Piechoty w pomieszczeniu napędowym
-1 Dowódca w pomieszczeniu dowódczym
-1 Sanitariusz w pomieszczeniu dowódczym
-1 Kierowca-Wiertłowy w pomieszczeniu dowódczym

Cel Pojazdu:
-Transportowanie Piechoty do tuneli podziemnych
-Następnie mobilne sanitarne wsparcie piechoty


I Plan Maulwurfa Typ 1939 Transportowy:

Obrazek

Załoga Pojazdu:
-4 Mechaników w pomieszczeniu napędowym
-10 Żołnierzy Piechoty w pomieszczeniu napędowym
-1 Dowódca w pomieszczeniu dowódczym
-1 Sanitariusz w pomieszczeniu dowódczym
-1 Obserwator-Strzelec w pomieszczeniu dowódczym
-1 Kierowca-Wiertłowy w pomieszczeniu dowódczym

Cel Pojazdu:
-Transportowanie Piechotu do tuneli podziemnych
-Następnie cele patrolowe
-W razie wybuchu wojny, ponownie transportowanie piechoty do tuneli podziemnych

Na sam koniec przedstawiam Plan Maulwurfa Typ 1939 Bojowo-Łącznikowy:

Obrazek

Załoga Pojazdu:
-3 Mechaników w pomieszczeniu napędowym
-2 Wartowników Pojazdu w pomieszczeniu napędowym
-1 Radio-operator w pomieszczeniu łącznikowym
-2 Wartowników Pojazdu w pomieszczeniu łącznikowym
-1 Dowódca w pomieszczeniu dowódczym
-1 Sanitariusz w pomieszczeniu dowódczym
-1 Działowy w pomieszczeniu dowódczym
-1 Ładowniczy w pomieszczeniu dowódczym
-1 Kierowca-Wiertłowy w pomieszczeniu dowódczym

Cel Pojazdu:
-Głównie cele patrolowe
-W razie wybuchu wojny, działania bojowe

Ponadto wytłumaczenie kolorów pomieszczeń:
-Żółty: Pomieszczenie Napędowe
-Brązowy: Pomieszczenie Dowódcze
-Czerwony: Pomieszczenie Łącznikowe
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Oberhaupt
Posty: 11876
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:34
Lokalizacja: Stadt Edelweiss, Edelweiss

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Maulwurf

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

Przeniesiono...
(-)Heinz-Werner Grüner
OBERHAUPT EDELWEISS
Obrazek Obrazek ..
Awatar użytkownika
Femme Mystere Stempel
Faktotum
Posty: 2696
Rejestracja: 17 stycznia 2022, 13:19

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Femme Mystere »

Zwykle lubię duże lufy :D Ale w tym przypadku zastanawiam się, czy Maulwurf w ostatniej wersji byłby w stanie ryć, mają lufę długości wiertła. Chyba, że będzie wysuwana jakoś?
Obrazek
Bycie niemiłym dla połowy ludzkości nie jest czymś roztropnym... - Lieber Franz
Obrazek
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Oberhaupt
Posty: 11876
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:34
Lokalizacja: Stadt Edelweiss, Edelweiss

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

Femme Mystere pisze: 28 lutego 2022, 08:45 Zwykle lubię duże lufy :D Ale w tym przypadku zastanawiam się, czy Maulwurf w ostatniej wersji byłby w stanie ryć, mają lufę długości wiertła. Chyba, że będzie wysuwana jakoś?
W ostatniej wersji to "wiertło" wydaje się wręcz irracjonalne. I tak jak byłbym za wersją strzelecką, tak strzelanie pod ziemią z armat czołgowych wydaje się kolejnym absurdem. Chyba, że to już wersja nieco bardziej przyszłościowa, wykorzystująca "bazę" maulwurfa, ale tylko do jazdy na powierzchni. Myślę, że w ostateczności jesteśmy w stanie coś takiego przyjąć. :)
(-)Heinz-Werner Grüner
OBERHAUPT EDELWEISS
Obrazek Obrazek ..
Awatar użytkownika
Femme Mystere Stempel
Faktotum
Posty: 2696
Rejestracja: 17 stycznia 2022, 13:19

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Femme Mystere »

Ma to raczej działać tak, że Maulwurf sobie ryje w ziemi, a jak się przeryje na powierzchnie, to ma tę lufę, żeby strzelać, wtedy chyba lepsze jest wyposażenie batalistyczne, bo pewnie pozycja takiego Maulwurfa byłaby raczej z dużego dystansu i w miejscu, które nie jest tak łatwo dostępne dla wroga. Gdyby był wyposażony w jakieś rakiety dalekiego zasięgu, to... wydaje mi się całkiem ciekawą koncepcją.

Rozważyłabym wtedy opancerzenie przeciwlotnicze, bo chyba dla Maulwurfa ustawionego gdzieś w niedostepnej części wzniesienia najgroźniejszy byłby ostrzał z powietrza. A lufa... chyba powinna się jednak wysuwać.
Obrazek
Bycie niemiłym dla połowy ludzkości nie jest czymś roztropnym... - Lieber Franz
Obrazek
Awatar użytkownika
Leszek Ebe-Grüner Stempel
Posty: 348
Rejestracja: 27 stycznia 2022, 20:44

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Leszek Ebe-Grüner »

Femme Mystere pisze: 28 lutego 2022, 08:45 Zwykle lubię duże lufy :D Ale w tym przypadku zastanawiam się, czy Maulwurf w ostatniej wersji byłby w stanie ryć, mają lufę długości wiertła. Chyba, że będzie wysuwana jakoś?
Wiertło nie będzie wysuwane do przodu, ale natomiast działo będzie chowane lekko do tyłu. To spowoduje, że Wiertło będzie mogło swobodnie wiercić pod ziemią.
Heinz-Werner Grüner pisze: 28 lutego 2022, 09:40 W ostatniej wersji to "wiertło" wydaje się wręcz irracjonalne. I tak jak byłbym za wersją strzelecką, tak strzelanie pod ziemią z armat czołgowych wydaje się kolejnym absurdem. Chyba, że to już wersja nieco bardziej przyszłościowa, wykorzystująca "bazę" maulwurfa, ale tylko do jazdy na powierzchni. Myślę, że w ostateczności jesteśmy w stanie coś takiego przyjąć. :)
Strzelanie z działa byłoby na zasadzie odwiercenia w kilku miejscach specjalistycznych średnich dziur, które będę zakamuflowane, dopóki bojowo-łącznikowa wersja Maulwurfa nie dotrze. Czyli można to uznać za mobilną artylerię podziemną. Co do strzelania podziemnego, będzie ono zastosowane tylko w przypadku ciężkich czołgów wroga(czyli bardzo rzadko). W przypadku wrogiej piechoty i lekkich pojazdów, działo nie będzie strzelać i pojazd się wycofa, a w jego miejsce wjedzie wersja transportowa Maulwurfa.


Na sam koniec chcę dodać, że nie będą na dzień dobry od razu zbudowane 4 Maulwurfy. Zaczniemy od pierwszego typu, w celach zbadania, jak będzie się ten pojazd sprawdzał. No i przy okazji to będzie pierwszy pojazd, który będzie wiercił jakiekolwiek tunele podziemne. Dopiero później będą budowane kolejne wersje Maulwurfów.
Awatar użytkownika
Joachim Cargalho Stempel
Faktotum
Posty: 3959
Rejestracja: 18 stycznia 2022, 20:21

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Joachim Cargalho »

Świetna koncepcja! Oczywiście (jak to ja) mam kilka uwag...

Po pierwsze, dlaczego mamy dzielić produkcję na "starsze" i "nowsze" projekty, skoro właściwie dopiero startujemy z ich produkcją?

Po drugie, należy postawić sobie pytanie czy Maulwurfy będą pojazdami bojowymi, czy też pojazdami operacyjnymi? Jeśli bojowymi, lufa jest oczywiście wskazana. Natomiast w przypadku wariantu operacyjnego, można byłoby sobie odpuścić.

Po trzecie, przy naszej nielicznej armii, potrzebujemy bardzo dużo ludzi do obsługi tego pojazdu. Dodatkowo jak dla mnie, brakuje miejsca dla mechanika pokładowego. Edit:// oczywiście miejsce dla mechaników jest... nie wiem dlaczego to przeoczyłem lub wydawało mi się inaczej.

Po czwarte, należałoby przeprowadzić symulację wariantu lufa i wiertło, gdyż w moim przekonaniu może to zaburzyć pracę jednego z mechanizmów. Niesymetrycznie ustawione wiertło może powodować "wykręcanie" pojazdu przy pracy, zaś odpadające skały i ziemia, mogą zanieczyścić lufę.
Ostatnio zmieniony 28 lutego 2022, 19:17 przez Joachim Cargalho, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Oberhaupt
Posty: 11876
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:34
Lokalizacja: Stadt Edelweiss, Edelweiss

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

Uczepię się jednak tej wersji bojowej.
Leszek Ebe-Grüner pisze: 28 lutego 2022, 18:08 Wiertło nie będzie wysuwane do przodu, ale natomiast działo będzie chowane lekko do tyłu. To spowoduje, że Wiertło będzie mogło swobodnie wiercić pod ziemią.
Z tego co ja zrozumiałem to chodziło o wysuwane działo, nie wiertło. Tutaj jednak się zgadzamy. :)
Zakładam, że wiercenie będzie wgłąb skały, góry etc. Gdzie ma wydostawać się gruz, odpad ziemi itd? Przecież ta nie całkiem chowana lufa złamała by się już na dzień dobry.
Leszek Ebe-Grüner pisze: 28 lutego 2022, 18:08 Strzelanie z działa byłoby na zasadzie odwiercenia w kilku miejscach specjalistycznych średnich dziur, które będę zakamuflowane, dopóki bojowo-łącznikowa wersja Maulwurfa nie dotrze. Czyli można to uznać za mobilną artylerię podziemną. Co do strzelania podziemnego, będzie ono zastosowane tylko w przypadku ciężkich czołgów wroga(czyli bardzo rzadko). W przypadku wrogiej piechoty i lekkich pojazdów, działo nie będzie strzelać i pojazd się wycofa, a w jego miejsce wjedzie wersja transportowa Maulwurfa.
Czy maulwurfy mają idealny tor lotu kopią w zasadzie w linii prostej? Nie zakładam, że dowódca będzie w stanie wyliczyć tak trajektorię lotu, by ta przez moment nie natrafiła na wyrwę czy w ogóle skręciła poprzez odbicie się od ściany.
Idąc dalej typ tropem. Maulwurf wierci... i załóżmy, że jest z 200metrów wgłąb(nawet niech się przewierci na drugą stronę mając kontakt z wrogiem). Żeby zrobić miejsce jednostce bojowej należy się "wycofać". Jak? Nawraca, czy jedzie na wstecznym? Pierwsza opcja nie ma racji bytu, bo przecież wiertło według rysunku nie jest nawet o centymentr szersze od reszty pojazdu (pomijam, że przy lekkim skręcie klinuje się). Zakładam jednak, że siła wiertła jest nadwyraz potężna (w końcu Edelweiss ! :) ) i sobie z tym poradzi. Druga opcja, nie przewiduje dobrej widoczności. Warto sie nad zastanowić przed czasem.
Leszek Ebe-Grüner pisze: 28 lutego 2022, 18:08 Na sam koniec chcę dodać, że nie będą na dzień dobry od razu zbudowane 4 Maulwurfy. Zaczniemy od pierwszego typu, w celach zbadania, jak będzie się ten pojazd sprawdzał. No i przy okazji to będzie pierwszy pojazd, który będzie wiercił jakiekolwiek tunele podziemne. Dopiero później będą budowane kolejne wersje Maulwurfów.
Oczywiście to jest dobra koncepcja.
(-)Heinz-Werner Grüner
OBERHAUPT EDELWEISS
Obrazek Obrazek ..
Awatar użytkownika
Leszek Ebe-Grüner Stempel
Posty: 348
Rejestracja: 27 stycznia 2022, 20:44

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Leszek Ebe-Grüner »

Heinz-Werner Grüner pisze: 28 lutego 2022, 19:13 Uczepię się jednak tej wersji bojowej.

1.Z tego co ja zrozumiałem to chodziło o wysuwane działo, nie wiertło. Tutaj jednak się zgadzamy. :)
Zakładam, że wiercenie będzie wgłąb skały, góry etc. Gdzie ma wydostawać się gruz, odpad ziemi itd? Przecież ta nie całkiem chowana lufa złamała by się już na dzień dobry.

2.Czy maulwurfy mają idealny tor lotu kopią w zasadzie w linii prostej? Nie zakładam, że dowódca będzie w stanie wyliczyć tak trajektorię lotu, by ta przez moment nie natrafiła na wyrwę czy w ogóle skręciła poprzez odbicie się od ściany.
Idąc dalej typ tropem. Maulwurf wierci... i załóżmy, że jest z 200metrów wgłąb(nawet niech się przewierci na drugą stronę mając kontakt z wrogiem). Żeby zrobić miejsce jednostce bojowej należy się "wycofać". Jak? Nawraca, czy jedzie na wstecznym? Pierwsza opcja nie ma racji bytu, bo przecież wiertło według rysunku nie jest nawet o centymentr szersze od reszty pojazdu (pomijam, że przy lekkim skręcie klinuje się). Zakładam jednak, że siła wiertła jest nadwyraz potężna (w końcu Edelweiss ! :) ) i sobie z tym poradzi. Druga opcja, nie przewiduje dobrej widoczności. Warto sie nad zastanowić przed czasem.
1.Żeby była jasność. Maulwurf, nie będzie wiercił, typowo w środek góry(zbyt wysoko, a jednak maulwurf jest ciężkim i dość wolnym pojazdem), a pod górą. Wiem że ta opcja będzie wymagała dłuższego wiercenia i poświęcenia czasu, ale w zamian mamy pewność, że taki Maulwurf nie spadnie :) Jak wspominałem, na ten moment nie ma co się tym martwić. Najważniejsze jest zajęcie się pierwszą wersją Maulwurfa i to na nim powinniśmy skupiać uwagę.

2.W przypadku ,,Ślepych" Maulwurfów niekoniecznie w linii prostej. Jest możliwość wiercenia na boki, w końcu nie bez powodu są te 2 wiertła. Natomiast wiadomym minusem jest taki, że jego załoga jest... ,,ślepa". Dlatego kierowcy ,,Ślepych" Maulwurfów będą jechać za pomocą współrzędnych, przekazanych przez dowódcę. Co do nawracania, w przypadku ,,Ślepych" Maulwurfów, samo skręcanie do tyłu nie będzie problemem, chyba że trafią na skałę. Natomiast w przypadku nowszych Maulwurfów, będzie możliwość tylko jazdy do tyłu, ponieważ ma tylko jedno wiertło, co powoduje, że pojazd potrafi tylko wiercić do przodu i do góry. Dlatego stare ,,Ślepe Maulwurfy" mają za zadanie wydrążyć tunele podziemne i dopiero wtedy te nowe Maulwurfy mogą wjechać do pierwszych wzorów podziemnych tuneli i ewentualnie dowódcy nowych Maulwurfów, przekazują dowódcom starych Maulwurfów, gdzie mają zostać naniesione poprawki. Same nowe Maulwurfy będę tylko wiercić, jak wspominałem do przodu i do góry w celu zrobienia, właśnie tych średnich specjalistycznych dziur.
Joachim Cargalho pisze: 28 lutego 2022, 19:07 Świetna koncepcja! Oczywiście (jak to ja) mam kilka uwag...

Po pierwsze, dlaczego mamy dzielić produkcję na "starsze" i "nowsze" projekty, skoro właściwie dopiero startujemy z ich produkcją?

Po drugie, należy postawić sobie pytanie czy Maulwurfy będą pojazdami bojowymi, czy też pojazdami operacyjnymi? Jeśli bojowymi, lufa jest oczywiście wskazana. Natomiast w przypadku wariantu operacyjnego, można byłoby sobie odpuścić.

Po czwarte, należałoby przeprowadzić symulację wariantu lufa i wiertło, gdyż w moim przekonaniu może to zaburzyć pracę jednego z mechanizmów. Niesymetrycznie ustawione wiertło może powodować "wykręcanie" pojazdu przy pracy, zaś odpadające skały i ziemia, mogą zanieczyścić lufę.
Ponieważ te nowsze będą wyprodukowane bardzo późno. Nie będą od razu wyprodukowane po tych starszych wersjach, ponieważ te starsze wersje, mają zająć testami, a następnie przede wszystkim wierceniem tych pierwszych tuneli podziemnych. Dopiero wtedy rozpocznie się produkcja nowych Maulwurfów.

Tylko nowsze wersje Maulwurfów będą pojazdami bojowymi i ewentualnie ten transportowo-sanitarny ,,Ślepy" Maulwurf też będzie pojazdem bojowym. W przypadku najstarszej wersji Maulwurfa, to on będzie daleko od pola bitew i będzie służył tylko i wyłącznie do zadań szkoleniowych.

Dlatego nowsze Maulwurfy będą wiercić tylko do przodu i do góry oraz zapewniam, w tym przypadku nie ''Wykręcą się". Co do tego drugiego, to na ten moment nie myśleliśmy o zapobieganiu tego problemu, aczkolwiek zapewniam, że jeśli zacznie się budowanie nowych Maulwurfów, to wtedy powrócimy do tego tematu. Na ten moment najważniejsze są pierwsze wersje Maulwurfów.
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Oberhaupt
Posty: 11876
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:34
Lokalizacja: Stadt Edelweiss, Edelweiss

ODZNACZENIA

OBYWATEL

Re: Maulwurf

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

To ja chyba jednak poczekam na prototyp.
Połowy rzeczy o których piszesz w ogóle nie brałem pod uwagę, ja choćby wiercenie w górę. Nie wiem czy my się tutaj rozumiemy, ale ok. Zrób co musisz, przygotuj plan działania, a ja poczekam i ponarzekam. :)
(-)Heinz-Werner Grüner
OBERHAUPT EDELWEISS
Obrazek Obrazek ..
ODPOWIEDZ

Wróć do „Fabryka Naziemnych i Podziemnych Pojazdów Wojskowych (FBUM)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości