Wieża jest integralną częścią Portu Lotniczego Edelweiss. Jej zadaniem jest wydawanie zezwoleń na przylot zarówno do jak i na obiekty, a także na sam start i lądowanie. Na każde przybycie samolotu na obszar Portu Lotniczego winna być wydana zgoda, a jej przebieg dokumentowany.
Fachowość kontrolerów i obsługi technicznej lotniska zapewnia działanie 24h na dobę.
Nad Edelweisskim niebiem zjawił się dotąd nieznany statek powietrzny należący do Organizacji Artemis. Pilot nastawił odpowiednią częstotliwość i wypowiedział słowa:
Edelweiss Wieża, melduje się Artemis pięc jeden z Leocji, dwie minuty do przestrzeni powietrznej Edelweiss od strony północnej, wysokość cztery zero zero zero stóp. Proszę o informację pogodową i zgodę na podejście do lotniska...
I zaczął oczekiwać na odpowiedź... ...
rysunek podglądowy
Ostatnio zmieniony 28 maja 2022, 16:23 przez Benjamin, łącznie zmieniany 1 raz.
-Tu wieża kontroli lotów FENG. AMS51, słyszę cię doskonale. Zezwalam na wejście w krąg nadlotniskowy. Wejdź w lewy krąg do pasa 1-Międzykontynentalnego. Zgłoś na pozycji „baseleg”.
WIEŻA KONTROLI LOTÓW PORTU LOTNICZEGO
FLUGHAFEN EDELWEISS - NEUE GÄRTEN
Dzień 24 V 1922 roku - Raport Pogodowy 24522/VI
Lekkie zachmurzenie, wiatr umiarkowany. Okno pogodowe otwarte, można lądować
Lewy krąg do pasa jeden, zgłoszę baseleg, Artemis 51 - odpowiedział pilot po czym kontynuował lot już ze zmniejszoną prędkością. W międzyczasie napił się przepysznego, mocnego napoju nazywanego kawą...
Po zaledwie kilku minutach, pilot zameldował: Edelweiss Wieża, zgłaszam baseleg w lewym do pasa pierwszego, Artemis 51.
Kolejność 1. Zgłoś na prostej do pasa pierwszego (międzykontynentalnego).
Gdy pilot potwierdził i zgłosił prostą do pasa, kontroler lotu FENG wydał instrukcję przejścia na częstotliwość wieży kontroli lotów.
Dalsze czynności prowadziły do krótkich komunikatów odnośnie warunków wietrznych i pozwolenia na lądowanie: -wiatr 220 stopni, 5 węzłów. AMS51 - Pas 1 - zezwalam lądować.
Pilot odpowiednio ustawił klapy oraz przepustnicę, wypuścił podwozie i obniżył dziób maszyny. Boże, jak tu pięknie! powiedział sam do siebie pilot, gdy zobaczył okolice lotniska... Zostaję tu na dłuższy czas, tak, z wielką pewnością...
Edelweiss Wieża, pas 1 zwolniony na lewo, proszę o numer stanowiska i instrukcję do kołowania.
Po otrzymaniu odpowiednich instrukcji, pilot zaczął kołować do wyznaczonego stanowiska. Wysiadł, porozglądał się a następnie udał się do budynku w celu odbycia wymaganej kontroli, ale szedł tam niechętnie, gdyż uważał że to tylko strata czasu...
Po kilku, nie za bardzo aktywnie, spędzonych dniach w Edelweiss, Benjamin jak najszybciej tylko mógł udał się na lotnisko, w celu wylotu do Leocji. Przeszedł przez kontrolę, udał się do samolotu, uruchomił najpotrzebniejsze systemy i wypowiedział przez radio następującą formułkę:
Edelweiss Wieża, tu Artemis 50 ze stanowiska numer 9. Proszę o informację pogodową, instrukcję kołowania oraz zgodę na start w kierunku północno-zachodnim.
Theo Berger był tego dnia pierwszy raz w pracy. Przeglądał instrukcje bezpieczeństwa i starał się jak najrzetelniej kierować ruchem na lotnisku.
Szybko zerknął na informacje pogodowe podawane przez Ulricha Willheistera
WIEŻA KONTROLI LOTÓW PORTU LOTNICZEGO
FLUGHAFEN EDELWEISS - NEUE GÄRTEN
Dzień 28 V 1922 roku - Raport Pogodowy 24673/V
Zachmurzenie bardzo duże, wiatr umiarkowany, w porywach silny. Okno pogodowe otwarte, można startować.
- Tu wieża kontroli lotów. Moje imię Theo. Warunki są nie najlepsze, ale możecie śmiało przygotowywać się do lotu. Nie ma tutaj dużego ruchu, o godzinie 16.20 macie okienko 15 minut, by zająć pas numer 1 i startować. Dajcie znać, gdy będziecie gotów.
Powtarzam raz jeszcze. 16.20, zajmijcie miejsce startowe. Uważajcie na boczny wiatr, który w porywach dmucha nieco mocniej. Nie powinien jednak stanowić dużego zagrożenia.
- Śmiało! Pas wolny! - powiedział krótko Theo. - Spokojnego lotu. W razie czego, jestem do Twojej dyspozycji, dopóki nie opuścisz mojej strefy kontroli. - dodał przyjaźnie.