Samolot ma oznaczenie fabryczne S1DE - zgodnie z poponowanym kiedyś przeze mnie systemem nazewniczym dla Edelweiss (S1DE = szkolny, typ pierwszy, dwupłatowy, jednosilnikowy), co prawda jak widzę nie wszedł on do użytku, ale w takim razie stanie się wewnętrznym systemem nazewniczym filii RAT w Edelweiss... oczywiście wojsko może w razie przyjęcia maszyny do służby nazwać go dowolnie i zgodnie obowiązującym nazewnictwem wojskowym. Poza zastosowaniem wojskowym jako samolot szkolno-trengowy S1DE jest również ofertą cywilną.
RAT S1DE został przygotowany w dwóch odmianach:
- S1DE-1
- S1DE-2
Obie odmiany różnią się zastosowanym silnikiem oraz w przypadku wersji z silnikiem o większej mocy samolot zaopatrzono w osłonę silnika i owiewki podwozia (dla zmniejszenia oporu powietrza). Wersja S1DE-2 jest oczywiście nieco droższa, ale ma lepsze osiągi.
Ogólnie S1DE to samolot dwupłatowy, o konstrukcji mieszanej z gwiazdowym silnikiem tłokowym. Kabina podwójna, otwarta, z miejscami dla dwóch pilotów w układzie tandem (w przypadku lotu jednosobowego samolot jest pilotowany z tylnego siedzenia).
Załoga: 2
Długość: 7,62 m
Rozpiętość skrzydeł: 9,54 m
Wysokość: 2,95 m
Powierzchnia nośna: 27,7 m2
Masa własna: 994 kg
Maksymalna masa startowa: 1328 kg
Zapas paliwa: 170 l
Silnik: tłokowy, gwiazdowy, 7-cylindrowy o mocy 160 kW (220 KM)
Śmigło: 2-łopatowe, bez regulacji skoku.
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Prędkość przelotowa: 154 km/h
Pułap praktyczny: 3965 m
Zasięg: 600 km
Załoga: 2
Długość: 7,92 m
Rozpiętość skrzydeł: 9,54 m
Wysokość: 2,95 m
Powierzchnia nośna: 27,7 m2
Masa własna: 1300 kg
Maksymalna masa startowa: 1598 kg
Zapas paliwa: 250 l
Silnik: tłokowy, gwiazdowy, 7-cylindrowy o mocy 220 kW (300 KM)
Śmigło: 2-łopatowe, bez regulacji skoku.
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Prędkość przelotowa: 165 km/h
Pułap praktyczny: 4130 m
Zasięg: 700 km
Na chwilę obecną prototypy otrzymały malowanie ze znakami rozpoznawczymi Edelweiss i w kolorze srebrnym - ponieważ jak zauważyłem tak są pomalowane myśliwce w Luftstreitkräfte. Ster kierunku (ruchoma część staecznika pionowego) został pomalowany w barwy narodowe. Jednak w razie przyjęcia tej maszyny do uzbrojenia Zakłady RAT dostosują malowanie do wymogów odbiorcy.